ظابطین دادگستری وتکالیف انها ماده 28تا 30 قانون ایین دادرسی کیفری

  • ارسال شده در تاریخ : 9 آبان 1396
  • توسط: admin
  • نظرات : 0
  • موضوع: مقالات

فصل دوم - ضابطان دادگستری و تکالیف آنان

ماده 28- ضابطان دادگستری مأمورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم، حفظ آثار و علائم و جمعآوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم، تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضائی، به موجب قانون اقدام میکنند.

1-ضابطین قضایی به عنوان بازوی اجرایی نظام قضایی نقش مهم و قابل توجهی در دستیابی به عدالت کیفری و نزدیک شدن هر چه بیشتر به نظام کیفری مطلوب و کارآمد دارند..

2-جایگاه قانونی ضابطین دادگستری دماده 28قانون ایین دادرسی کیفری مشخص شده است .

2-وظایف انها از وقوع جرم شروع وتا ابلاغ واجرای را دربرمی گیرد .

4-ظابطین درانجام وظیفه خود اختیاراتی دارند که به موجب قانون مشخص می شود و می تواند منجر به سلب ازادی افراد شود .

انواع ضابطین دادگستری

ضابطین دادگستری را قانون تعیین و معرفی می نماید بدون نص صریح قانون هیچ مامور یا فردی را نمی توان ضابط دادگستری دانست به طور کلی ضابطان دادگستری به دو دسته تقسیم می شوند:

1- ضابطین خاص 2- ظابطین عام. ضابطین خاص، کسانی هستند که صلاحیت آن ها محدود به جرایمی خاص، شرایطی معین و با مکان های ویژه است و در غیر آن جرایم یا بدون تحقق آن شرایط اجازه مداخله و اقدام را ندارند 

مصادیق ظابطین دادگستری 

1-نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

مطابق بند 8 ماده 4 قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مصوب 27/4/1369، اهم وظایفی که نیروی انتظامی به عنوان ضابط قوۀ قضائیه دارد عبارتند از:

مبارزه با مواد مخدر.

مبارزه با قاچاق.

مبارزه با منکرات و فساد. 

پیشگیری از وقوع جرائم.

کشف جرائم.

بازرسی و تحقیق.

حفظ آثار و دلایل جرم.

دستگیری متهمان و بزهکاران و جلو گیری از فرار و   مخفی شدن آنان.

اجرا و ابلاغ احکام قضائی.

2- مامورین نیروی مقاومت بسیج که به موجب ماده قانون حمایت قضایی از بسیج مصوب 1/10/71 در صورت دریافت مجوز مخصوص و در صورت عدم حضور ضابطین دیگر و صرفاً در جرایم مشهود می توانند به عنوان ضابط اقدام نمایند

3- مامورین وزارت اطلاعات به موجب بند «ب» ماده 124 قانون برنامه چهارم توسعه تنها در کشف مفاسد کلان اقتصادی و سرقت میراث فرهنگی ضابط تلقی می شوند. 

4- ماموران جنگل بانی، شکاربانی و سازمان بنادر و کشتیرانی در صورت دریافت گواهی مخصوص از دادستان محل ضابط محسوب می شوند

5- روسا،معاونان وماموران زندان نسبت به امور مربوط به زندان 

6- نیروهای مسلح در موارد مقرر قانونی مانند ماده 114 قانون ایین دادرسی کیفری 

7- سپاه پاسداران برای برقراری نظم وحاکمیت  تبصره ماده 5 اساسنامه سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی 

8- فرمانده هواپیما ماده 32قانون هواپیمایی کشور مصوب 1328 جرایم داخل هواپیما 

9- ماموران جنگلبانی ماده 54قانون حفاظت وبهره برداری از جنگلها ومراتع مصوب 1346

10- ماموران شکاربانی ماده 19 قانون شکار وصید 

11- ماموران بنادر وکشتیرانی ماده 12قانون حفاظت دریا ورود خانه های مرزی از الودگی با مواد نفتی مصوب 1354

12- فرماده کشتی ماده 85مکرر 6قانون دریایی مصوب 116/8/1391

13- ماموران حفاظت سازمان گمرک ماده 37قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز مصوب 1392

14- در مقابل ضابطین عام کسانی هستند که صلاحیت اقدام در باره کلیه جرایم را دارا می باشند مگر آنچه را که قانون منع کرده است.

نکات 

1-نگهبان، نیروهای گشتی و نظایر این ها که حکم فرماندهی یا معاونت پاسگاه را ندارند، ضابط دادگستری محسوب نمی شوند. 

2-تنها مأمورین قضایی نیروی انتظامی را جزو ضابطان دادگستری به شمار آوریم. بند 8 ماده 4 قانون ناجا و ماده 28 قانون آیین دادرسی کیفری نیز این نظر را تقویت می کنند.

3-قانون تاسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مصوب1362هیج یک ازمامورین وزارت اطلاعات راظابط نشناخته اند وماده 4 تکید می نماید که کلیه امور اجرایی امنیت داخلی برعهده ظابطین قوه قضاییه است موید نظریه مشورتی قوه قضاییه 7/353بتاریخ 7/4//1366

ماده 29- ضابطان دادگستری عبارتند از:

الف - ضابطان عام شامل فرماندهان، افسران و درجه داران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که آموزش مربوط را دیده باشند.

ب - ضابطان خاص شامل مقامات و مأمورانی که به موجب قوانین خاص در حدود وظایف محول شده ضابط دادگستری محسوب می‌شوند؛ از قبیل رؤسا، معاونان و مأموران زندان نسبت به امور مربوط به زندانیان، مأموران وزارت اطلاعات و مأموران‏ نیروی‏ مقاومت‏ بسیج‏ سپاه‏ پاسداران‏ انقلاب ‏اسلامی. همچنین سایر نیروهای مسلح در مواردی که به موجب قانون تمام یا برخی از وظایف ضابطان به آنان محول شود، ضابط محسوب می‌شوند.

تبصره - کارکنان وظیفه، ضابط دادگستری محسوب نمیشوند، اما تحت نظارت ضابطان مربوط در این مورد انجام وظیفه می‌کنند و مسئولیت اقدامات انجام شده در این رابطه با ضابطان است. این مسؤولیت نافی مسؤولیت قانونی کارکنان وظیفه نیست.

 

Tags

درباره نویسنده : admin

برای admin توضیحی وارد نشده است !

ارسال نظر

نظرات دیگران

در حال حاضر نظری ارسال نشده است ، اولین نفر باشید !

گناپا

پايگاه خبري و اطلاع رساني شهرستان گناباد- گناباد20

پروژه روشنایی ورودی محور دوبانده گناباد سال‌هاست که روی زمین مانده و هنوز خبری از تکمیل آن نیست.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت:تگرگ و سیل 2 روز گذشته هفت میلیارد و 861 میلیون ریال خسارت به 455 هکتار اراضی زراعی و باغی این ...
معاون فرماندار گنابادگفت:با کالای بی کیفیت همانند کالای قاچاق برخورد خواهدشد
رئیس پایگاه انتقال خون شهرستان گناباد گفت: در ایام نوروز۹۷ میزان اهدای خون مردم نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.
طی مراسمی از ۱۹ بهره بردار کشاورزی گناباد در بخش های باغبانی، زراعت دام وآب خاک تجلیل شد .

هفته نامه فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی نامه گناباد

واقعا گاهی اوقات فضای سیاسی آن قدر غبار آلود و آکنده از شبهه می شود که آدم از ته دل درود می فرستد به جمال آقا علی بن ابی طالب که ...
رییس کمیته امداد  امام خمینی گناباد گفت :دوازده هزار نفر از مددجویان و محرومین شهرستان گناباد در ماه رمضان اطعام و یا سبد کالا ...
رییس اتحادیه پوشاک گناباد گفت : حمایت مسوولین از تولید در حد لفظ باقی مانده است و عملا حمایتی دیده نمی شود .   به گزارش خبر ...
فردا روز بیست و نهم فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی است و این روز ناخود آگاه یاد و نام شهدای ارتش را در ذهن ها زنده می کند. و ضلع ...
طنز پرداز پیشکسوت گنابادی گفت :در دوران مشروطه طنز ،مردم ایران را به سمت روزنامه خوانی کشاند. دکتر حسن خواجه نوری در گفتگو با ...

پايگاه خبري شهرستان گناباد

پایگاه خبری تحلیلی ندای گناباد

پايگاه خبري اطلاع رساني بيدخت

Fatal Error: could not open XML input (http://beidokhtnews.ir/index.php?format=feed&type=rss)

پایگاه اطلاع رسانی بجستان تایمز

Fatal Error: could not open XML input (http://bajestantimes.ir/feed/)